PODRECZNIKI
Newsletter

Złote Szkoły NBP
Rada Rodziców ZSTiL
bip

Szkoła Promująca Zdrowie

ERASMUS+ ZSTiL
Wyszukiwarka

2007 - Akademia Umiejętności, nie tylko technicznych

O szkole » Realizowane projekty » 2007 - Akademia Umiejętności, nie tylko technicznych

Umiejętności nie tylko techniczne

„Akademia Umiejętności, nie tylko technicznych” to projekt przygotowany w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu, który jest realizowany w ramach programu „Szkoła Równych Szans - programy rozwojowe szkół w województwie lubuskim” prowadzonego przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej, Fundację Edukacja dla Demokracji oraz Społeczne Towarzystwo Oświatowe.

            „Akademia umiejętności, nie tylko technicznych” (jej budżet opiewa na prawie 88 tys. zł) zajęła wysokie, 7 miejsce na 147 wniosków zgłoszonych z terenu województwa lubuskiego i zostanie sfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa.

Projekt skupia się na rozwoju zainteresowań i kompetencji szczególnie istotnych w życiu, zwłaszcza na pogłębianiu wiedzy i umiejętności informatycznych i zawodowych, dlatego nazwaliśmy go „Akademia umiejętności, nie tylko technicznych”.

Działania skierowane bezpośrednio do uczniów rozwijają zainteresowania i stwarzają namiastkę tego, czym uczeń chce zajmować się w przyszłości, zachęcają do kontynuacji nauki na studiach wyższych, dają też możliwość zgłębienia wielu interesujących zagadnień, możliwość obserwacji, czy udziału w tym, co dla ucznia ciekawe i nieznane.

Projekt, którego koordynatorem odpowiedzialnym za realizację jest Robert Zarzycki (asystent koordynatora programu – Zbigniew Stebelski, księgowość projektu prowadzi Iwona Szpakowska) jest wielomodułowy, a jego działania skierowane są do uczniów ZSM w Żaganiu.

Uczniowie ZSM, to w dużej części młodzież dojeżdżająca z okolicznych miasteczek i wsi. Projekt stanowi dla nich szczególną szansę pogłębienia rozwoju intelektualnego, społecznego i duchowego. Daje możliwość sprawdzenia siebie, swych umiejętności i predyspozycji, a dzięki wycieczkom programowym (m.in. do Krakowa, Oświęcimia, Warszawy) poznania naszego kraju.

Wśród naszych propozycji znajduje się m.in. moduł adresowany do uczniów zainteresowanych techniką filmowania i fotografowania. „Klub Filmowy - Wielka Ucieczka” (prowadzący – Robert Gajek) to nie tylko poznawanie tych technik, ale również atrakcyjna wycieczka do studia telewizyjnego TVP3 w Poznaniu. Członkowie klubu przygotują także film dokumentalny o Wielkiej Ucieczce jeńców alianckich z obozu Stalag Luft III, który zostanie zaprezentowany na forum szkoły oraz w rocznicę zajęcia Żagania przez wojska radzieckie.

W projekcie znalazło się również działanie pt. „Poznajmy siebie i swój kraj” ” (prowadzący – Renata Mudrak, Jadwiga Rędziak), które ma umożliwić uczniom poznanie zabytków dawnej stolicy Polski, środowiska geograficznego Jury Krakowsko-Częstochowskiej oraz miejsca zbiorowej martyrologii narodów europejskich. Z dotychczasowego doświadczenia wynika, że młodzież naszej szkoły jest zainteresowana takimi wyjazdami (m.in. do Krakowa i Oświęcimia).

W ramach zajęć „Technologie informatyczne (TI) w technice” ” (prowadzący – Iwona Wołczek) uczniowie poznają elementy programowania internetowego i nauczania on-line, a także elementy konferencji przy użyciu komunikacji internetowej. Spotkają się z przedstawicielami firm informatycznych prezentującymi nowe technologie oraz rozwój techniki informatycznej. Odbędzie się wycieczka do firmy infor. (np. ADB w Zielonej Górze), a także wyjazd na targi informatyczne. Moduł ten jest adresowany zwłaszcza do uczniów, których kontakt z informatyką kończy się po klasie pierwszej.

Młodzież będzie się również uczyć przygotowywać skład gazety i projektować strony WWW. Zajęcia te zostaną przeprowadzone w ramach modułu „Komputerowa redakcja techniczna” ” (prowadzący – Arkadiusz Wołczek).

            Dla młodzieży z technikum mechatronicznego zaplanowano m.in. działania z zastosowaniem układów mechatronicznych stosowanych w produkcji liniowej i ciągłej w przemyśle. Uczniowie z klas mechatronicznych to młodzież, która świadomie wybrała zawód, jest zainteresowana podnoszeniem swoich kwalifikacji, bo wie, że rynek pracy ma dla nich bogatą ofertę. W tych klasach widać wyraźnie dobrą współpracę z uczniami i rodzicami. W ramach „Zastosowania mechatroniki w przemyśle” ” (prowadzący – Zdzisław Kapiński) przewidziano także wyjazd do zakładów Volkswagena w Polkowicach i do Warszawy, gdzie dodatkowo uczniowie zwiedzą m.in. Muzeum Techniki, Pałac Kultury i Nauki oraz Muzeum WP.

W projekcie uwzględniliśmy również potrzeby i oczekiwania uczniów Zasadniczej Szkoły Zawodowej. Do nich adresowane są dwa moduły: „Poznajemy sterowanie CNC w Zasadniczej Szkole Zawodowej” ” (prowadzący – Roman Czyżycki) oraz zajęcia praktyczne „ZŁOTA RĄCZKA w domu” ” (prowadzący – Andrzej Galas).

Działania podjęte w ramach tego ostatniego modułu mogą rozwinąć ich zainteresowania i wyposażyć ich w praktyczne umiejętności remontowe, malarskie, naprawy drobnego sprzętu domowego i urządzeń sanitarnych.

Uczniowie ZSZ mogą nabyć umiejętności z zakresu drobnych prac remontowych w domu, m.in. podstawowe prace murarsko-malarskie, naprawa przedmiotów drewnianych i metalowych występujących w gospodarstwie domowym, naprawa zamków i urządzeń sanitarnych.

Nie zapomnieliśmy również o uczniach z dysfunkcjami. Dla nich odbędą się zajęcia terapeutyczne i ćwiczenia ze specjalistami. „Bo dysleksja to nie problem” (prowadzący – Alicja Jarlaczyk) to moduł, w ramach którego odbędą się spotkania z rodzicami i uczniami, przeprowadzona zostanie diagnoza problemu i podjęte będą działania terapeutyczne. Wprowadzone zostaną różne formy ćwiczeń i zorganizowana pomoc koleżeńska oraz indywidualna praca z uczniem.

            Nasz projekt (realizowany od czerwca 2007 r. do stycznia 2008 r.) został przygotowany przez grupę nauczycieli ZSM w Żaganiu po konsultacjach z uczniami naszej szkoły i jest zgodny z ich zainteresowaniami i potrzebami.

 

Robert Zarzycki

Facebook