PODRECZNIKI
Newsletter

Złote Szkoły NBP
Rada Rodziców ZSTiL
bip

Szkoła Promująca Zdrowie

ERASMUS+ ZSTiL
Wyszukiwarka

2002 - VIRBIL/VIRBIL2

O szkole » Realizowane projekty » 2002 - VIRBIL/VIRBIL2

I. Cele projektu
Głównym celem projektu było stworzenie w Internecie wspólnej platformy edukacyjnej „VIRBIL" - Wirtualne Centrum Kształcenia bazującej na sieci Web, przy pomocy której wprowadzane będą treści i koncepcje kształcenia zawodowego. Platforma musiała umożliwiać dyskusję, rozwój i wymianę zdań pomiędzy szkołami biorącymi udział w projekcie. Założono szerokie wykorzystanie najnowszych technologii informacyjnych dla wzajemnej komunikacji. Celem wszystkich partnerów było poznanie innych systemów edukacyjnych oraz poszerzanie wiedzy o regionach i krajach, w których szkoły funkcjonują.

II. Zrealizowane działania
VIRBIL to akronim utworzony z nazwy „Yitruelles Bildungszentrum" - w tłumaczeniu na język polski „Wirtualne Centrum Kształcenia". Jako baza dla platformy został wybrany serwer BSCW udostępniony przez Instytut Fraunhofera. Oferuje on wiele narzędzi umożliwiających pracę zespołową poprzez Internet. W I części projektu utworzona została struktura dopasowana do wymagań i umożliwiająca wspólną pracę. Podczas pierwszego spotkania naszkicowano taką strukturę, a następnie uściślono jej kształt i po akceptacji wszystkich uczestników wprowadzono Ją do użytku. Zawiera ona ogólny obszar dyskusji partnerów, obszar treści kształcenia i część informacyjną o osobach i instytucjach uczestniczących w projekcie. W II części projektu obszary tematyczne wypełnione zostały konkretnymi treściami. Umieszczono przede wszystkim treści kształcenia, materiały medialne, linki internetowe, wskazówki i propozycje dydaktyczno - metodyczne do realizacji procesu kształcenia. Zgromadzony materiał umożliwia przygotowanie wymiany młodzieży pomiędzy szkołami partnerskimi, a także wymianę doświadczeń edukacyjnych i wiedzy pomiędzy nimi. Uczestnicy projektu wybrali do opracowania następujące tematy:
OSZ OHV II - Technik - Podstawy sieci komputerowych
Friesland College - Nowe metody w kształceniu życiowym
ZSM - Odnawialne źródła energii.
Wszystkie tematy zostały opracowane w taki sposób, że uczniowie mogą korzystać z nich wybiórczo, w czasie procesu kształcenia, lub korzystać z internetowego podręcznika w celu poszerzenia swojej wiedzy. W końcowej fazie projektu opracowany na próbę materiał oraz sama platforma edukacyjna zostały poddane ewaluacji. W proces ten zaangażowani zostali w równym stopniu nauczyciele i uczniowie zajmujący się poszczególnymi dziedzinami.

III. Osiągnięte rezultaty
Najistotniejszą korzyścią projektu jest uzyskanie wyrównania potrzeb edukacyjnych przy zróżnicowanych strukturach i systemach kształcenia, budowa platformy edukacyjnej bazującej na sieci Web, zamieszczenie treści kształcenia, wskazówek dydaktyczno- metodycznych, mediów, linków i propozycji rozwoju w formie strony WWW.
W wyniku prac nad projektem wytworzono następujące produkty końcowe:
- dokumentację fotograficzną,
- stronę internetową.
- CD-ROM zawierający oba powyższe produkty i załączony do sprawozdania. Przez cały okres realizacji projektu informacje o jego przebiegu zamieszczane były na tablicy informacyjnej w szkole.

IV. Podejście metodologiczne
Praca nad projektem odbywała się częściowo w czasie planowych zajęć lekcyjnych oraz w czasie zajęć dodatkowych w mniejszych grupach. Uczestniczyli w nich uczniowie kilku klas. Współpraca uczniów różnych szkół dotyczyła wymiany wyników końcowych. Komunikacja odbywała się w trzech językach: angielskim, niemieckim i polskim. Jako język podstawowy partnerzy przyjęli język angielski. Takie rozwiązanie nie spowodowało konieczności wprowadzenia do zajęć szkolnych dodatkowego języka obcego. Podstawowym środkiem komunikacji była poczta elektroniczna (E-mail) wykorzystywana bezpośrednio i poprzez serwer BSCW. Sporadycznie wykorzystywano połączenia telefoniczne i faks. Takie rozwiązanie umożliwiało stały kontakt i szybkie przesyłanie pomiędzy partnerami wiadomości, materiałów, opinii i uwag dotyczących realizacji projektu.

V. Wyjazdy realizowane w projekcie
W ramach projektu odbyły się trzy spotkania partnerów, po jednym u każdego z nich. Gospodarzem pierwszego spotkania była strona holenderska - Friesland College. Odbyło się ono w dniach 7-9 stycznia 2003 roku w Leeuwarden. Partnerzy komunikujący się dotąd za pośrednictwem poczty elektronicznej i telefonu poznali się osobiście. Ustalono wtedy również plan pracy oraz tematykę treści edukacyjnych. Szkoła holenderska wybrała temat -„Nowe metody w kształceniu zawodowym", szkoła niemiecka - „Podstawy sieci komputerowych", a strona polska - „Odnawialne źródła energii". Drugie spotkanie partnerów odbyło się w Żaganiu w dniach 8-10 kwietnia. Partnerzy przedstawili na nim aktualny stan prac nad projektem. Omówiono i rozwiązano również napotkane dotychczas problemy i sprecyzowano harmonogram dalszych prac. Trzecie spotkanie odbyło się w Hennigsdorf (szkoła koordynująca) w dniach 11-13 czerwca. Dokonaliśmy tam prezentacji wyników, podsumowaliśmy projekt, uzgodniliśmy sposób zakończenia i podsumowania projektu.

VI. Wpływ projektu na uczniów
Bezpośrednio i stale zaangażowanych w pracę nad projektem było czterech uczniów wyszukujących i gromadzących związane z tematem projektu informacje, treści i źródła oraz tworzących ich dwujęzyczne wersje. Fragmenty materiałów źródłowych w języku polskim były tłumaczone na język angielski -i niemiecki przez zespoły klasowe w czasie kilku godzin lekcyjnych w ramach nauki języka. Dzięki temu duża grupa uczniów poszerzyła swoje umiejętności językowe o współczesną terminologię techniczną. W czasie zajęć uczniowie byli krótko informowani o przebiegu wizyt u poszczególnych partnerów i dzięki temu mają bez wątpienia lepszą orientację w zakresie warunków życia, nauki i pracy w krajach szkół partnerskich. 

VII. Wpływ projektu na szkołę
Bezpośrednio i stale zaangażowanych w pracę nad projektem było czterech nauczycieli uczących: języka niemieckiego, języka angielskiego, elektroniki. W końcowej fazie do tej grupy dołączył jeden z nauczycieli informatyki. Oprócz nich, w opracowanie pewnych fragmentów projektu zostało włączone grono kilkunastu nauczycieli uczących fizyki, chemii, technologii, geografii, ochrony środowiska, biologii. Współpraca nauczycieli była organizowana przez szkolnego koordynatora projektu na zasadzie podziału koniecznych do zrealizowania zadań na uczestniczących w projekcie. Wymiana uwag i opinii między nauczycielami była przeprowadzana w czasie krótkich spotkań roboczych w obecności Dyrektora szkoły. Wszystkie spotkania przebiegły w miłej atmosferze, co jest dowodem trafnego wyboru składu grupy. Przedstawiane zadania nauczyciele przyjmowali do realizacji dobrowolnie, zgłaszając chęć i możliwość właściwej ich realizacji. Kontakty z nauczycielami szkół partnerskich należy ocenić jak najlepiej. Na każdym kroku widoczna była serdeczność, sympatia i chęć pomocy. Było to dla nas szczególnie ważne, ponieważ nasi partnerzy posiadają kilkuletnie doświadczenie w realizacji międzynarodowych projektów, a nasza szkoła uczestniczyła w nim pierwszy raz.

VIII. Udział w projekcie społeczności lokalnej
Dzięki zaangażowaniu instytucji lokalnych ( z naszej strony Urząd Miejski w Żaganiu, Starostwo Powiatowe w Żaganiu i Dyrekcja Żagańskiego Pałacu Kultury) podczas każdego ze spotkań gospodarze prezentowali swój region i kraj, najciekawsze zwyczaje i okolicę. Pojawiające się problemy natury informatycznej pomagała nam rozwiązywać zaprzyjaźniona firma Compdata sp. z.oo uczestnicząca w projekcie jako instytucja stowarzyszona. Jej pomoc nie ograniczała się do poradnictwa, lecz polegała również na doposażeniu kilku komputerów szkolnych w celu umożliwienia im pracy w sieci i wykorzystanie Intemetu.

IX. Przeszkody napotkane podczas realizacji projektu
Podstawową trudnością była bariera językowa Trzeba jednak zauważyć, że zmniejszała się ona proporcjonalnie do upływającego czasu. Im dłużej trwał projekt tym komunikacja stawała się prostsza. Innego rodzaju problemy były związane z komunikacją poprzez Internet. Wynikało to z nieprzystosowania części sprzętu komputerowego do tego typu komunikacji. Zdarzały się również problemy z dostawcą usług internetowych, Dzięki pracy zespołu i pomocy instytucji zewnętrznych zostały one pomyślnie rozwiązane.

X. Ocena projektu
Dokonana została wewnętrzna ocena projektu. Oceny tej dokonali wzajemnie wszyscy partnerzy. Jako podstawowe kryterium oceny przyjęto zrozumiałość i przydatność treści umieszczonych na platformie edukacyjnej, łatwość jej obsługi i możliwość wykorzystania. Ocena ta była prowadzona na bieżąco od stycznia 2003 roku do zakończenia projektu. Wszyscy partnerzy uwzględniali wyniki oceny co doprowadziło do uzyskania pozytywnej opinii wszystkich uczestników programu.

XI. Sposób rozpowszechniania informacji o pracach realizowanych w projekcie
Informacje o projekcie rozpowszechniane były poprzez:
- tablica informacyjna na terenie szkoły,
- informacje na stronie internatowej szkoły,
- informacje o realizacji projektu w dzienniku lokalnym („Gazeta Lubuska").

XII. Jak projekt rozwijał się będzie w przyszłości
Obecnie celem grupy partnerów jest przystąpienie w najbliższej przyszłości do rozszerzenia zakresu tematycznego treści umieszczonych na platformie komunikacyjnej oraz umieszczanie swoich pomysłów i koncepcji dydaktycznych. W założeniu następnych projektów dostęp do poszczególnych platform komunikacyjnych będą mieli również uczniowie i tym samym będą mogli nawiązać kontakt z nauczycielami szkol partnerskich. Wszyscy są zadowoleni z przebiegu współpracy i zgodnie złożyli wniosek o przedłużenie projektu o następny rok. Dążymy jednocześnie do zaangażowania większej liczby uczniów i nauczycieli we współpracę i rozważamy możliwość wymiany uczniów między szkołami.

Facebook