Podręczniki

Klasa policyjna na wyjeździe edukacyjnym na Węgry i do Rumunii ...

Przedstawicielki klas policyjnych naszej szkoły - laureatki Ogólnopolskiego Konkursu „Policjanci i Żołnierze w Służbie Historii” wróciły z wyjazdu edukacyjnego na Węgry i do Rumunii. Pokonały 4,5 tysiąca kilometrów „Szlakiem polskich  żołnierzy i cywilnych uchodźców z okresu II wojny światowej na Węgrzech i w Rumunii”.

Przez 8 dni laureatki konkursu: Iwona Bodak, Wiktoria Stefańska i Nikola Świec pod opieką  nauczycielki edukacji policyjnej Sylwii Woroniec, zwiedzały  historyczne miejsca na Węgrzech i w Rumunii. Było bardzo intensywnie, ciekawie, radośnie i wzruszająco. Na każdym kroku  „dotykaliśmy” historii, zwiedzaliśmy zabytki wpisane na światową listę dziedzictwa kulturowego UNESCO ,nawiązaliśmy nowe przyjaźnie, poznaliśmy wiele miejsc na Węgrzech i w Rumunii związanych z naszymi rodakami.

Dla wytrwałych przedstawiamy obszerną relację z wyprawy edukacyjnej i zdjęcia:) W pierwszych  dniach zwiedzaliśmy Budapeszt, m.in: Zamek Królewski, siedzibę węgierskiego Parlamentu, Wzgórze Gellerta.  Wzięliśmy też udział w uroczym rejsie statkiem po Dunaju.  Rejs rozpoczął się w dzień, a zakończył po zmroku, uwidaczniając wspaniale oświetlone historyczne budowle i mosty Budapesztu. Uczestniczyliśmy w uroczystościach na cmentarzu Rakoskeresztur w jednej z dzielic Budapesztu,  gdzie znajdują się groby polskich żołnierzy i policjantów z okresu II wojny światowej. Podczas pobytu na Węgrzech  odwiedziliśmy także cmentarz w Bukadeszi - miejsce spoczynku Polaków, którzy zginęli w czasie II wojny światowej oraz cmentarz Solymar, gdzie zostali pochowani polscy lotnicy RAF,  zestrzeleni w 1944 r.  podczas lotów z  Włoch nad Warszawę w czasie wykonywania zrzutów dla powstańców. W Budapeszcie złożyliśmy również wieńce i znicze pod pomnikiem bohatera dwóch narodów – generała Józefa Bema. Będąc na Węgrzech wielkie wrażenie wywarł  na nas spacer po ulicach jednej z najbardziej urokliwych małych miejscowości w Europie – Szentendre

W dalszej części wyprawy – już po  Rumunii przez cały czas towarzyszyła nam lokalna przewodniczka – Pani Iulia Gheliuc mówiąca piękną polszczyzną. Dzięki jej opowieściom mogliśmy poznać  historię, kulturę i zwyczaje obywateli Rumunii. Przez kilka dni zwiedzaliśmy piękne miasta Siedmiogrodu i Transylwanię z Zamkiem Drakuli. Odwiedziliśmy m.in. miejscowość  Sapanta, gdzie znajduje się słynny Wesoły Cmentarz wpisany na listę UNESCO. Obejrzeliśmy tam kolorowe, drewniane nagrobki przedstawiają sceny z życia i pracy osób zmarłych i piękny kościół prawosławny .Kolejnym punktem  na mapie była wizyta w Muzeum Ofiar Komunizmu w miejscowości Syhot Marmarowski. Było to jedno z najcięższych więzień politycznych w latach 50. i 60.

Dalej droga wiodła do Berbesti, gdzie znajduje się mogiła polskich legionistów z II Brygady Legionów Polskich, którzy polegli w 1914 roku  podczas zbrojnego starcia  z rosyjskimi kozakami. Polscy legioniści podczas tych walk wyparli ze stolicy Marmaroszu i pobliskich wsi rosyjskich kozaków. Dla upamiętnienia poległych bohaterów  miejscowa ludność urządziła im na wzgórzu zbiorowy grób. Podczas tej wizyty spotkaliśmy miejscowego burmistrza, który  opowiedział, jak mieszkańcy pielęgnują pamięć po polskich legionistach. Duże wrażenie wywarło na nas Targu Muresz – zabytkowe miasto, założone w XIV w. jako osada szeklerska. Zwiedziliśmy średniowieczną cytadelę i secesyjne budynki w centrum miasta. Oto kolejne zabytki znajdujące się na liście UNESCO które zwiedziliśmy: Sighisoara – jedno z najlepiej zachowanych średniowiecznych zespołów miejskich. A w nim dom narodzin Włada Palownika zwanego Drakulą; Viscri – miejscowość zamieszkała w przeszłości przez Sasów siedmiogrodzkich, z kościołem warownym i  posiadłością króla Wielkiej Brytanii Karola III; Hăman- ufortyfikowana świątynia, gdzie król węgierski osadził krzyżaków.

W Braszowie zachwyciły nas stare zabudowania na rynku oraz muzeum szkolnictwa i drukarstwa. Byliśmy też w miejscu internowania marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego.  W Bukareszcie  mogliśmy pospacerować po Starówce, obejrzeć dzielnicę bankową, Łuk Triumfalny, Plac Viktorii, Plac Rewolucji i inne zabytkowe miejsca związane z historią Rumunii. Podczas pobytu w Bukareszcie  uczestniczyliśmy w uroczystości  na cmentarzu Bellu, gdzie znajdują się liczne groby polskich żołnierzy. To tutaj został pochowany minister spraw zagranicznych przedwojennej Polski Józef Beck. Odwiedziliśmy także groby polskich żołnierzy i cywilnych uchodźców z okresu II wojny światowej w miejscowości Krajowa i w Targu Jiu, gdzie  znajdował się jeden z największych obozów internowania polskich oficerów i żołnierzy. W obozie tym przebywało ponad 6 tys. polskich uchodźców, którzy przybywali tutaj do 1941 r.